Indertijd overheerste de gedachte dat internet alle beschikbare informatie voor iedereen toegankelijk zou maken. Anno 2017 blijkt niets minder waar. Ieder van ons leeft in een filterbubbel: Google, social media, webwinkels en dergelijke schotelen ons informatie voor die past bij de persoonlijke profielen die van ons opgebouwd zijn. Als je gek bent op voetbal, krijgt u op sociale media vooral voetbalnieuws en voetbalvideo’s te zien.
Omdat we social media massaal omarmd hebben en we informatie merendeels online verzamelen, bepalen algoritmen in grote mate aan ons gezichtsveld. En dat leidt tot een polarisatie van het publieke debat. In onze eigen filterbubbel vinden we immers voornamelijk informatie die aansluit bij onze interesses, waardoor we continu bevestigd worden in onze (voor)oordelen en keuzes. Het verspreiden van nepnieuws dat aansluit bij de belevingswereld van een specifieke doelgroep is hierdoor opvallend effectief gebleken. Temeer omdat berichten binnen filterbubbels doorgaans niet gecheckt en – in geval van onware berichten – niet gecorrigeerd worden.
Een bedrijf runnen, is mensenwerk. Alleen al om die reden is het ongeloofwaardig om te stellen dat onze zakelijke beslissingen niet beïnvloed kunnen worden door nepnieuws. De meest duidelijke voorbeelden komen uit de financiële wereld. De beurskoers van het Franse bedrijf Vinci daalde in november 2016 in negen minuten tijd met 23 procent na een persbericht met nieuws over ontslagen en boekhoudfouten. Het persbericht was vals en na een ontkennend, echt persbericht van Vinci schoot de beurskoers weer omhoog. In de tijd tussen de persberichten was het kwaad voor veel beleggers echter al geschied.
Natuurlijk, de ene zakelijke beslissing is de andere niet. Hoe meer functionarissen betrokken zijn bij een beslissing, hoe minder kans dat nepnieuws voor waar aangenomen wordt. En hoe minder tijdsdruk er is, hoe meer ruimte ontstaat om relevante informatie te checken.
Als je wilt voorkomen dat nepnieuws uw zakelijke beslissingen beïnvloed, is dat ook het slimste wat je kan doen: informatie checken. Nieuws moet een herkenbare, authentieke bron hebben en moet te staven zijn aan controleerbare feiten. Als dat niet het geval is, zouden je alarmbellen moeten gaan rinkelen. Er komen ongetwijfeld ICT-oplossingen die je bij het ‘fact checken’ gaan ondersteunen. Zo bedachten vier studenten onlangs een extensie die op Facebook kan laten zien of een bericht geverifieerd is of niet. Ze gebruiken daarvoor een algoritme dat de reputaties van websites checkt en de inhoud van berichten verifieert. h
Bedenk je daarnaast dat nepnieuws op zichzelf geen nieuws is; het is al zo oud als de weg naar Rome. En ook in dit digitale tijdsperk kan je jezelf hier het beste tegen wapenen met een dosis gezond verstand en een portie gezond wantrouwen.
De bouwsector wordt steeds afhankelijker van digitale tools en gegevensuitwisseling. Daarmee groeit ook de dreiging van cyberaanvallen. Waar blauwdrukken, contracten...
Lees meerWaarom logistieke hubs een uitdaging vormen voor wifi-netwerken De grootste pijnpunten van een gebrekkige wifi-infrastructuur In een dynamisch magazijn kan...
Lees meerMaar hoe krijg je een goede wifi-infrastructuur in je magazijn? Heb je genoeg access points? Zijn ze wel goed geplaatst?...
Lees meer